Nieuws


"Dag van de banden" - dinsdag 10 januari 2012

Wat niemand van tevoren had bedacht, is dat dag 8 de dag van de lekke banden zou worden.

Met een special van 477 km en 250 km verbinding, zou dag 8 een lange dag worden.

Evenals dag 7 starten de auto's en trucks weer door elkaar. Voor ons maakt dat het niet makkelijker, aangezien we sneller zijn dan heel veel auto's voor ons!

De rustdag van gisteren is benut om alles aan de truck na te lopen en eventuele defecten te herstellen. De etappes tot dusver in deze Dakar vergen veel van het materiaal, veelal veroorzaakt door de vele stenen op de proeven.

Dag 8 begint met een snel gedeelte waar de snelheden al snel oplopen tot tegen de 150 km/h. Als je dan nagaat dat de onverharde wegen niet breder zijn dan een karrenspoor, dan is het dus goed opletten geblazen.

Na nog geen uur gereden te hebben, wordt de snelheid volledig weg genomen door rivierbeddingen, zanderige gedeeltes en smalle wegen langs een diepe afgrond. Inmiddels zijn we een 3 uur onderweg en hebben we pas zo'n 180 km afgelegd.

Hoe verder de special vordert, des te sneller wordt het parcours! Snelheden lopen weer hoog op, heel hoog! De wegen worden langer, maar blijven smal. De gemiddelde snelheid gaat eveneens met sprongen omhoog. Gaan we dan toch voor het donker thuis zijn?

En dan, ja hoor, band kapot. Het loopvlak van 30% van de band is volledig weg. De schade aan de onderzijde van de truck valt mee. Als een speer gaan we te werk en binnen een half uur zijn we weer vertrokken.

Maar niet voor lang, want na nog geen 3 km klapt band nr. 2 kapot, weer loopvlak eraf! Ook deze vervangen we zo snel als mogelijk, maar een goede klassering kunnen we inmiddels wel op ons buik schrijven. En het ging zo lekker, want we lagen inmiddels 28ste algemeen!

Eenmaal weer onderweg en nog zo'n 30 km te gaan voelde ik een vreemde beweging in de cabine, net alsof hij om zijn as draaide. We besloten het tempo wat terug te brengen en rustig naar de finish te rijden. Vandaag valt er toch niets meer te winnen, alleen te verliezen.

Eenmaal over de finish stappen we uit om te kijken wat het probleem kan zijn aan de cabine. De volledige ophanging linksvoor is afgebroken. Lekker weer, dat kan er ook nog wel bij.

Uiteindelijk zijn we als 44ste gefinisht en 6de in onze klasse. In de tussenstand staan we nog steeds 1ste met ruim 11 uur voorsprong. In het algemeen klassement hebben we helaas wat terrein moeten prijsgeven en zijn we gedaald naar plaats 31.

Terug in het bivak, beginnen we direct met sleutelen. Morgen moet de truck weer piek fijn in orde zijn voor etappe 9! Het aftellen naar Lima kan beginnen.

Groetjes uit Antofagasta!
 


Terug naar de vorige pagina >