Nieuws


Bonjour Alpine - dinsdag 28 april 2015

Het is eind 2014, de gedachte om weer op het circuit te gaan racen maalt al tijden door mijn hoofd. De laatste race op het circuit heb ik in 2004 met een Renault Clio op Assen gereden. Het is dus al weer een tijdje geleden! Niet dat ik heb stil gezeten, de laatste jaren stonden meer in het teken van de rallysport en autocross. Maar goed, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na overleg met het thuisfront werd de knoop doorgehakt.

 

Stel dat ik weer op het circuit zou gaan racen, welke klasse moet dat dan worden? Deze vraag kwam als eerste boven. Ik had al snel een shortlist geformuleerd. Gezien het feit dat ik met mijn vader in de afgelopen jaren diverse oldtimers heb gerestaureerd, leek het me leuk om met wat oudere auto’s te gaan racen. Geen oldtimers, maar een youngtimer leek me geschikter!

Aangezien ik geen Formule 1 ambities meer heb, moet het in de nieuwe raceklasse vooral om de gezelligheid gaan. Dit niets afdoende aan het soort auto’s waarmee geracet zou moeten worden. Ik wilde wel een auto waar serieus vermogen in zit.

Daarnaast had ik nog een wens, ik zou graag weer op de mooiere circuits willen rijden, bijvoorbeeld Spa Francorchamps of Le Mans en niet alleen maar in Nederland.

 

De keuze welke raceklasse het moest worden was snel genomen, het zou de YTCC Youngtimer Challenge gaan worden. Een klasse waarin er een grote diversiteit van auto’s aan de start verschijnt, van NSU’s tot dikke Porsches.

 

Maar met welke auto moet ik dan gaan rijden? Zie het als een afwijking, maar ik kies meestal voor de moeilijke route en ga dus niet als vanzelfsprekend met een BMW of Porsche rijden (zoals een groot deel van het deelnemersveld).

Al bladerend in wat oldtimer magazines kwam ik een rode Renault Alpine V6 Turbo tegen, op het eerste oog leek me dat ideaal. Ik bezit immers sinds 1997 al een soortgelijke Alpine, dus in de loop der jaren heb ik wel wat ervaring opgebouwd met deze auto.

Wat wel een uitdaging wordt is dat niemand met zo’n auto momenteel racet, dus de ontwikkeling van deze auto zal ik allemaal zelf moeten doen. Niet eenvoudig, maar de keuze was dus gemaakt!

 

Het is begin februari als ik samen met mijn vader de Alpine ophaal met de trailer. Hoewel ik pas vanaf 2016 wil gaan racen en ogenschijnlijk genoeg tijd heb om de Alpine klaar te maken, jeuken mijn handen om te beginnen. Er wordt een stappenplan opgesteld en dan wordt al snel duidelijk dat er veel tijd gaat zitten in dit project.

 

Om de Alpine een mooie en functionele plek te geven, is de werkplaats aangepast en opnieuw ingericht. De auto kan naar binnen en wordt netjes op poten gezet. Het is inmiddels begin maart als er een start gemaakt kan worden met de demontage van de auto. Alle bodydelen worden gedemonteerd en het interieur is verwijderd. Ook alle luxe accessoires zoals airco, verwarming, abs, etc zijn eruit gehaald, deze zijn niet meer nodig!

  

De volgende stap is de demontage van de motor, dit blijkt een serieuze klus. De motor is groot en zwaar en zit vol met slangetjes en bedrading. Hier komt nog wel wat uitzoek werk bij kijken!

Ook de ramen worden verwijderd, in eerste instantie omdat deze vervangen gaan worden door een lichtere en veiligere Lexaan variant, maar daarnaast vergemakkelijkt het ook de inbouw van de rolkooi.

 

De inbouw van de rolkooi is nu het eerste wat gedaan dient te worden. Dit doen we uiteraard niet zelf, maar laten we over aan een specialist. Naar verwachting zal begin mei de Alpine, inclusief rolkooi, terug keren in de werkplaats. Vanaf dat moment kan er een start worden gemaakt met de opbouw van de auto. To be continued………


 


Terug naar de vorige pagina >